Kjøp denne annonseplassen
Send mail
Dette innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Gjør som 200 andre unge og skriv for Jeune

– Vi må snakke om ADD/ ADHD hos jenter

24.9.2021
Synne Paulseth, 1. vara i Viken FpU
Dette innlegget er skrevet av
Foto: Privat
Jeuneportalen.

Et åpent digitalt ressurssenter for spirende unge skribenter.

Les mer

Attention Deficit Hyperactivity Disorder er en form for psykisk diagnose, som mange i dag kjenner til men ikke nødvendigvis vet så mye om. ADD/ADHD er noe mange jenter lever med i dag uten å vite at de har det før de er godt opp i grunnskole/ videregående utdanningen.

Vi har lett for å lete etter “klassens klovn”

Per dags dato er det mellom tre til fem prosent av de under 18, som får en av de to diagnosene, og majoriteten av disse er gutter. Det er fordi en stor andel mennesker som jobber med aldersgruppen har lært at tegnene de skal lete etter ofte er ytre trekk som; hyperaktivitet, forstyrrende atferd, ufokusert, eller vanskeligheter ved å følge med i sosiale sammenhenger. Men når man ser på jenter med ADD eller ADHD kan det bli sett på som et isberg, hvor de som oftest har noen få synlige trekk, men under vannoverflaten ligger et stort isfjell full av utfordringer som man møter i dagliglivet.

Vi har lett for å lete etter “klassens klovn” og tenke at den har noe underliggende, noe som gjør at de ikke klarer å holde fokuset der de skal. Men hvis en jente sitter bakerst i klasserommet, og har vanskeligheter med å følge med i timen, som merker at hennes resultater er dårligere enn venninnene sine, som samtidig føler på at hun ikke forstår undervisningen får ofte beskjed om at de må vokse det av seg.

I følge FHI sin presentasjon “ADHD i et samfunnsperspektiv” blir 4,6% av gutter i alderen 6-17 år plukket opp av systemet og blir utredet, mens kun 1,7% av jenter i samme aldersgruppe får utredning, slik at de kan bli fanget opp og kunne gjort hverdagen enklere.

Miljøterapauter i grunnskolen

Som et av de landene i verden som legger inn mest penger per elev i grunnskolen, så er det rett og slett for dårlig. Unge jenter skal ikke sitte i mange år på skolebenken og føle seg dumme eller henge etter, fordi skolene ikke klarer å se jentene sine mer tilbaketrukne symptomer på ADD/ADHD, like godt som andres mer utadvendte symptomer.

Dette er hvorfor det er viktig å få lovfestet miljøterapauter inn i norsk grunnskole, så alle barn uansett alder, kjønn eller symptomer skal kunne føle seg sett på det stedet de oppholder seg 6 timer om dagen, 5 dager i uken, 9 mnd i året over en periode på 10 år.

Vipps til #665544 for å støtte studentene bak denne nettsiden.